Νάρκη σε δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση; Έντονη φημολογία για συμφωνία εκπαιδευτικών funds και κυβέρνησης με σαρωτικές αλλαγές σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα, εθνικό απολυτήριο και εργασιακά

 Προ ολίγων ημερών ανακοινώθηκε η συμφωνία ενός εκ των πιο ισχυρών εκπαιδευτικών funds, της Inspired Education Group, με ένα από τα πλέον ιστορικά σχολεία της χώρας, τη Σχολή Μωραΐτη. Οι απορίες και οι ανησυχίες της ΟΙΕΛΕ για τη συμφωνία απαντήθηκαν από τη διοίκηση (αν και στη συνέχεια εκπρόσωποι του fund ενημέρωσαν γονείς και εκπαιδευτικούς ότι we have the shares majority and we are taking the key decisions”). Θα αναμένουμε νεότερα από τη συνάντηση των εκπαιδευτικών με τη διοίκηση, για να διαπιστώσουμε τελικά τι ακριβώς ισχύει.

Νέα στοιχεία που φθάνουν σε γνώση μας από πολιτικούς, νομικούς και επιχειρηματικούς κύκλους, γεννούν πρόσθετη ανησυχία και απορίες για τις συμφωνίες με τα funds, καθώς φαίνεται πως μετά από μια ήπια, σύντομη μεταβατική περίοδο, έρχονται σαρωτικές αλλαγές σε εκπαιδευτικά και εργασιακά ζητήματα που ενδέχεται να επηρεάσουν το σύνολο του εκπαιδευτικού συστήματος. Τόσο, δηλαδή, την ιδιωτική όσο και τη δημόσια εκπαίδευση.

Η εικόνα της επενδυτικής επέλασης και οι πληροφορίες της ΟΙΕΛΕ για σαρωτικές αλλαγές στο χώρο της εκπαίδευσης

Μέχρι σήμερα, έχουν ανακοινωθεί τρία deals. Ένα στο χώρο της τυπικής εκπαίδευσης (Inspired – Σχολή Μωραΐτη) και δύο στο χώρο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης (εξαγορά των Ομίλων Ακμή-Μητροπολιτικό Κολλέγιο και ΔΕΛΤΑ από την BC Partners). Είναι εύλογη η επένδυση θηριωδών ποσών που κατέβαλε η BC Partners (260 εκατομμύρια ευρώ μόνο για την Ακμή), διότι με την καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, η κυβέρνηση δημιούργησε για τους επιχειρηματίες φίλους της μια τεράστια πελατειακή βάση 25000 νέων κάθε χρόνο. Όπως έγραψε γνωστή ειδησεογραφική σελίδα  «η κυβέρνηση Μητσοτάκη λειτουργεί οργανωμένα. Αποφασίζουμε να στρέψουμε τον κόσμο στην ιδιωτική εκπαίδευση και ταυτόχρονα ενημερώνουμε και τους φίλους μας ώστε να ασχοληθούν με αυτή (αγορά ιδιωτικών ΙΕΚ).»

Σήμερα θα ασχοληθούμε με τα της τυπικής (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια) ιδιωτικής εκπαίδευσης. Με βάση πληροφορίες που λάβαμε από πολιτικούς, νομικούς και επιχειρηματικούς κύκλους:

  • Η Inspired Education Group πρόκειται σύντομα να ανακοινώσει συμφωνία με δύο άλλα, πολύ γνωστά, ιδιωτικά σχολεία, ένα στα Βόρεια Προάστια και ένα στην Ανατολική Αττική
  • Οι εκπρόσωποι του fund (και των άλλων funds που θα έρθουν) ακολουθούν μια πολιτική κατευνασμού, αναφέροντας ότι δεν θα υπάρξουν μεγάλες αλλαγές. Ωστόσο, οι πληροφορίες που έχουμε αναφέρουν πως μετά από μια μεταβατική περίοδο δύο ετών, θα υπάρξουν σε κάποια σχολεία σαρωτικές αλλαγές, οι οποίες έχουν συμφωνηθεί σε υψηλότατο κυβερνητικό επίπεδο. Μια εκδοχή κάνει λόγο για τη μετατροπή ορισμένων τέτοιων σχολείων (που βρίσκονται υπό τον έλεγχο funds) σε «διεθνή» με έναν βασικό κορμό 4-5 αντικειμένων να διδάσκονται στα ελληνικά και όλα τα υπόλοιπα στα αγγλικά. Θα δοθεί η δυνατότητα, στο πλαίσιο «αυτονόμησης» των σχολείων, να δίδονται απολυτήρια αναγνωρισμένα από το κράτος, ακόμη και αν δεν ακολουθούν το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας.

Αν αυτό ισχύει, θα πρόκειται για συνταγματικό πραξικόπημα που θα φέρει ραγδαίες ανακατατάξεις στο σύνολο της εκπαίδευσης. Καταργείται επί της ουσίας το εθνικό απολυτήριο Λυκείου και μετατρέπεται σε μια χαλαρή πιστοποίηση, χωρίς ουσιαστική εποπτεία της πολιτείας, όπως ακριβώς συμβαίνει σήμερα με τους τίτλους των (απολύτως ασύδοτων και χαμηλότατης ποιότητας Κολλεγίων).

Σε συνδυασμό με την υποβάθμιση των δημόσιων σχολείων και πανεπιστημίων, στόχος είναι ο μέσος πολίτης να υποχρεωθεί, αν θέλει το παιδί του να σπουδάσει, να στείλει το παιδί του σε μια ιδιωτική υπερδομή που θα ξεκινά από την προσχολική αγωγή και θα φτάνει μέχρι την πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα οδεύει προς τον ενταφιασμό του και η ελληνική κοινωνία ξαναγυρνά στην εποχή προ της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης Παπανδρέου-Παπανούτσου του 1964 που καθιέρωσε τη δημόσια δωρεάν παιδεία. Όταν σπούδαζαν μόνο οι γόνοι των πλουσίων και τα παιδιά των μη προνομιούχων είτε έβρισκαν φθηνή και κακοπληρωμένη εργασία (η γενιά του «τρεις και εξήντα») είτε μετανάστευαν.

Εννοείται πως μια τέτοια εξέλιξη θα έχει οδυνηρές αλλαγές και στα εργασιακά, αρχικά των ιδιωτικών εκπαιδευτικών (μια τέτοια μετάλλαξη των σχολείων θα φέρει κύμα απολύσεων) και στη συνέχεια και των δημόσιων εκπαιδευτικών. Η «αυτονόμηση της σχολικής μονάδας», όπως τουλάχιστον εφαρμόστηκε στη Βρετανία και σε άλλες χώρες, με την ελεύθερη γονεϊκή επιλογή, τα ελεύθερα προγράμματα κ.λπ., θα σημάνει μαθηματικά το τέλος της οργανικής θέσης με ό,τι σημαίνει αυτό…

Τέλος, πρέπει να αναφερθούμε και στο ζήτημα της εκπαιδευτικής ποιότητας. Οι ανεξέλεγκτες αυτές δομές θα κάνουν «εμπόριο τίτλων» με αποτέλεσμα να τίθεται μέγα εκπαιδευτικό, οικονομικό, αναπτυξιακό ζήτημα για τη χώρα. Πώς θα υπηρετήσουν την υγεία και την ασφάλεια των πολιτών, ή το αναπτυξιακό και παραγωγικό μοντέλο της Ελλάδας άνθρωποι με κρίσιμες ειδικότητες (πχ γιατροί, πολιτικοί μηχανικοί) που έχουν λάβει τίτλους σπουδών χωρίς ποιότητα, διαφάνεια και σοβαρές διαδικασίες πιστοποίησης;

Πλήρης ιδιωτικοποίηση από την προσχολική έως την ανώτατη εκπαίδευση

Εδώ και 1,5 χρόνο η ΟΙΕΛΕ έχει αναδείξει ως κορυφαίο ζήτημα την είσοδο ισχυρών οικονομικών επενδυτών (funds, εφοπλιστικών κεφαλαίων) στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Το ενδιαφέρον στη μετεξέλιξη του χώρου της ιδιωτικής εκπαίδευσης δεν εστιάζεται σε απλές ιδιοκτησιακές αλλαγές, αλλά σε μια εκ βάθρων αλλαγή ολόκληρου του εκπαιδευτικού συστήματος που θα έχει ως τελική στόχευση τη σταδιακή μετάβασή του, ιδίως της ανώτατης εκπαίδευσης, σε χέρια ιδιωτών. Σε σχετικό άρθρο του πριν δύο μήνες ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ είχε επισημάνει ότι προετοιμάζεται ένα all inclusive «σχολείο» που θα παρέχει τίτλους από την προσχολική έως την ανώτατη χωρίς καμιά σοβαρή κρατική εποπτεία.

Θεωρούμε πως οι επιχειρούμενες αυτές αλλαγές θα επηρεάσουν για δεκαετίες όχι μόνο την εκπαίδευση αλλά και ολόκληρη την ελληνική κοινωνία. Η απάντηση από κόμματα, συνδικάτα, κοινωνικούς φορείς, πρέπει να δοθεί άμεσα, τώρα. Πριν να είναι πολύ αργά. Εμείς πάντως, ως Ομοσπονδία, το χρέος μας απέναντι στους πολίτες, τους συναδέλφους, το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης το πράξαμε. Κρούσαμε τον κώδωνα του κινδύνου από το 2011, και τον κρούουμε από τότε συστηματικά, ξεσκεπάζοντας το σχέδιο πλήρους ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης. Ελπίζουμε να εισακουστούμε.

 

Ανάπτυξη και Σχεδίαση: Γιάννης Παπαδόπουλος, Τάσος Μπάρμπας, Μιγκιπή Αναστασία

Designed by Posicionamiento Web