Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2016

Η αντιστοίχιση του εθνικού με το ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων αφετηρία για την εξυγίανση και τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος


Σε σημερινή εκδήλωση στο Υπουργείο Παιδείας επικυρώθηκε η αντιστοίχιση του Εθνικού (NQF) με το Ευρωπαϊκό (EQF) Πλαίσιο Προσόντων. Η αντιστοίχιση των πλαισίων επιτρέπει πλέον στους αποφοίτους ελληνικών εκπαιδευτικών φορέων να χρησιμοποιούν τους τίτλους τους ισότιμα με άλλους Ευρωπαίους πολίτες ως ακαδημαϊκά προσόντα (δεν πρέπει να συγχέουμε τα προσόντα αυτά με τα επαγγελματικά προσόντα, για τα οποία οι χώρες αποφασίζουν με εθνική νομοθεσία).
Βεβαίως, όπως είναι γνωστό, η διαδικασία της αντιστοίχισης δεν ήταν μια ανέφελη διαδικασία. Αντιθέτως, και μετά από τις προσπάθειες των κοινωνικών εταίρων (τους εργαζόμενους εκπροσωπούσε ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μ. Κουρουτός), αναδείχθηκαν σοβαρότατες παθογένειες του χώρου της ελληνικής εκπαίδευσης, με κυριότερη την έκδοση παράνομων τίτλων σπουδών. Μετά από καταγγελία τους στην Κομισιόν την άνοιξη του 2014 για πολυάριθμες περιπτώσεις πλαστών και παράνομων τίτλων σπουδών, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί ζήτησαν από την ελληνική πλευρά τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων για να αποκατασταθεί η διαφάνεια, η νομιμότητα στην έκδοση τίτλων και η διασφάλιση της ποιότητας των εκπαιδευτικών υπηρεσιών.
Στη σημερινή εκδήλωση ενώπιον πολυπληθούς ακροατηρίου υπήρξε σειρά τοποθετήσεων από εκπροσώπους της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, του ΕΟΠΠΕΠ, των κοινωνικών εταίρων και της εκπαιδευτικής κοινότητας. Ο κ. Χρ. Γούλας τοποθετήθηκε εκπροσωπώντας τη ΓΣΕΕ ενώ τους εργοδοτικούς φορείς εκπροσώπησε ο κ. Πάρης Λιντζέρης από τη ΓΣΒΕΕ.
Η ΕΣΚΕΜΜΕΝΗ ΑΔΡΑΝΕΙΑ ΤΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2014 ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΦΙΛΗ
Οι ελληνικές κυβερνήσεις από το 2010 έως και το 2014 ακολούθησαν συγκεκριμένες πολιτικές με κύριους στόχους τη συρρίκνωση της κρατικής εποπτείας στην εκπαίδευση και τη εισαγωγή όρων ασύδοτης αγοράς στην Παιδεία προς όφελος συγκεκριμένων επιχειρηματικών κύκλων. Οι συνέπειες των πολιτικών αυτών ήταν ολέθριες. Ανεξέλεγκτοι ιδιωτικοί φορείς εξέδιδαν σωρηδόν αμφισβητούμενης νομιμότητας προσόντα, κυρίως στο χώρο των ξένων γλωσσών και της γνώσης Η/Υ. Δεκάδες ιδιωτικά σχολεία λειτουργούσαν χωρίς νόμιμη άδεια, χωρίς η Πολιτεία να μπορεί να ελέγξει τα νόμιμα προσόντα των εκπαιδευτικών, την ορθή εφαρμογή των ωρολόγιων προγραμμάτων, τη νομιμότητα των διαδικασιών που οδηγούν στην έκδοση τίτλων σπουδών. Οι κυριότερες ειδικότητες τεχνικής εκπαίδευσης καταργήθηκαν από τη δημόσια εκπαίδευση και δόθηκαν ως δώρο σε γιγαντιαίους ομίλους. Το σχέδιο των οπαδών του δόγματος Φρήντμαν έδειχνε να ολοκληρώνεται. Η εκπαίδευση πλέον μετατρεπόταν σε αγοραίο αγαθό για λίγους.
Οι παρατάξεις των αυτοαπακαλούμενων «ευρωπαϊστών» που κυβερνούσαν τότε τη χώρα φυσικά και δεν προχώρησαν σε καμιά ενέργεια για να τηρηθούν όσα ζήτησε η Κομισιόν, ώστε να αποκατασταθεί η νομιμότητα στο χώρο της Παιδείας. Αντιθέτως, με θρασύτητα αποκάλεσαν τους καταγγέλλοντες «προδότες της χώρας», διότι αποκάλυψαν στην Ε.Ε. το χάος ανομίας στην ελληνική εκπαίδευση και συνέχισαν να προστατεύουν τα επιχειρηματικά συμφέροντα που λυμαίνονταν το χώρο. Επιπλέον, οι προτάσεις τους για το Πλαίσιο Προσόντων αποκάλυπταν τις πραγματικές τους προθέσεις. Για παράδειγμα, η εμμονή τους να χαρακτηριστούν τα απολυτήρια του τεχνικού Λυκείου σε επίπεδο χαμηλότερο από αυτό των Γενικών Λυκείων (3 αντί για 4) αποδείκνυε πως στόχος τους ήταν η παραγωγή ενός στρατού υποβαθμισμένων υποψήφιων εργαζόμενων που δεν θα μπορούσαν να διεκδικήσουν ποτέ ανθρώπινες αμοιβές.
Αντιθέτως, στη διάρκεια της Υπουργίας του Ν. Φίλη έγιναν για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια σημαντικά βήματα για την υλοποίηση όσων ζήτησαν οι ευρωπαϊκές αρχές, με αποκορύφωμα την ψήφιση συγκεκριμένων νομοθετικών ρυθμίσεων για την ιδιωτική εκπαίδευση. Οι πρωτοβουλίες αυτές προκάλεσαν το «ξεπάγωμα» της διαδικασίας αντιστοίχισης, με αποτέλεσμα να φτάσουμε στη σημερινή ολοκλήρωσή της.
ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ, ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΟΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΗΜΕΡΑ
 H ολοκλήρωση της διαδικασίας αντιστοίχισης του Εθνικού με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων αποτελεί δικαίωση για τους κοινωνικούς εταίρους. Κυρίως όμως για την ΟΙΕΛΕ που εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες δίνει τη μάχη της καταπολέμησης της διαφθοράς στο χώρο της εκπαίδευσης και φέρνει στο φως σοβαρότατες παρανομίες που έχουν συνταράξει το Πανελλήνιο (παράνομοι τίτλοι ιδιωτικών ΤΕΕ, σκάνδαλο ΙΒ, βαρύτατες περιπτώσεις παρανομιών σε μεγάλα ιδιωτικά σχολεία της ελίτ).
Όμως ο αγώνας για τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και την καθιέρωση συνθηκών ευνομίας, διαφάνειας και λογοδοσίας μόλις ξεκινά. Ακόμη τα εμπόδια είναι πολλά, ενώ η ανομία εξακολουθεί να μαίνεται στο χώρο των ιδιωτικών φορέων παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Εκκρεμεί ακόμη η νομοθέτηση ενός ισχυρού πλαισίου διασφάλισης της νομιμότητας των τίτλων και της ποιότητας των εκπαιδευτικών υπηρεσιών στην τεχνική εκπαίδευση και στη Δια Βίου Μάθηση, ενώ πρέπει να ενταθεί ο εποπτικός έλεγχος της πολιτείας στην ιδιωτική εκπαίδευση. Οι νέες και οι νέοι της χώρας μας έχουν το δικαίωμα να έχουν ίσες ευκαιρίες στη γνώση, στην επαγγελματική αποκατάσταση, στη ζωή. Είναι χρέος όλων μας, κυρίως όμως της πολιτείας, να δοθεί ο αγώνας για τη γεφύρωση των εκπαιδευτικών και των κοινωνικών ανισοτήτων. 
ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ
 ΕΠΙΠΕΔΟ 1: Απολυτήριο Δημοτικού
ΕΠΙΠΕΔΟ 2: Απολυτήριο Γυμνασίου
ΕΠΙΠΕΔΟ 3: Απολυτήριο Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ), Απολυτήριο μεταγυμνασιακού ΙΕΚ
ΕΠΙΠΕΔΟ 4: Απολυτήριο Γενικού Λυκείου, Απολυτήριο ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ
ΕΠΙΠΕΔΟ 5: Απολυτήριο Τεχνικού-Επαγγελματικού Λυκείου με τάξη μαθητείας, Πτυχίο ΙΕΚ, Πτυχίο μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΕΠΙΠΕΔΟ 6: Πανεπιστημιακός τίτλος
ΕΠΙΠΕΔΟ 7: Μεταπτυχιακός τίτλος ειδίκευσης
ΕΠΙΠΕΔΟ 8: Διδακτορικό δίπλωμα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.