Τρίτη 2 Ιουνίου 2020

Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής: Σύνδεσμος Σχολαρχών και ΟΕΦΕ οι μοναδικοί συμπαραστάτες της Υπουργού Παιδείας για το σχολείο-εξεταστικό κέντρο και το live streaming


Στη σημερινή συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής αποκαλύφθηκε με τον πλέον κραυγαλέο τρόπο ότι στο σχέδιό της Υπουργού Παιδείας για το στήσιμο του σχολείου-εξεταστικού κέντρου, για το σχολείο του live streaming, μόνοι σύμμαχοι και συμπαραστάτες της είναι ο Σύνδεσμος των σχολαρχών (ΣΙΣ) και η ΟΕΦΕ (η Ομοσπονδία των φροντιστηριαρχών). Μάλιστα, ο εκπρόσωπος της ΟΕΦΕ προκάλεσε την κοινή λογική, ισχυριζόμενος ότι ο πολλαπλασιασμός των εξετάσεων καταπολεμά τις …ταξικές ανισότητες, με τον εκπρόσωπο της ΟΙΕΛΕ να του απαντά στη δευτερολογία του ότι σε έναν εξεταστικό μαραθώνιο αντέχει μόνο αυτός που μπορεί να πληρώσει τα περισσότερα.

Και οι τρεις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες (ΔΟΕ-ΟΛΜΕ-ΟΙΕΛΕ) είχαν κοινή στάση, ζητώντας την απόσυρση του νομοσχεδίου και την έναρξη ενός ειλικρινούς διαλόγου της πολιτικής ηγεσίας με τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Οι εκπρόσωποι της ΟΙΕΛΕ στη συζήτηση (ο Γεν. Γραμματέας Γ. Χριστόπουλος και ο Υπεύθυνος Εκπαιδευτικών Θεμάτων του Δ.Σ. Ευ. Γεωργουδής) τόνισαν μάλιστα ότι με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου ενισχύεται η εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης και επιβάλλονται πολιτικές παιδαγωγικού αναχρονισμού.

Ακολουθεί η τοποθέτηση των εκπροσώπων της ΟΙΕΛΕ:

 

Οι βασικές αρχές του νέου νομοσχεδίου για την Παιδεία: Αναχρονισμός και ενίσχυση της εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης

Πριν μπούμε στην ουσία του σχεδίου νόμου, δύο παρατηρήσεις, κυρία Υπουργέ:

  1. Σε ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο θα περιμέναμε να υπάρξει διάλογος με την Ομοσπονδία μας, καθώς ιστορικά, από την ψήφιση του Ν. 1566/85, οποιοδήποτε νομοθέτημα για το εκπαιδευτικό σύστημα αφορά ισότιμα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία.
  2. Η συζήτηση αυτή γίνεται εν μέσω αναβρασμού για τις κάμερες. Στη δημόσια εκπαίδευση οι συνάδελφοι ακύρωσαν στην πράξη το live streaming, δυστυχώς όμως στα ιδιωτικά σχολεία οι κάμερες στήθηκαν μέσα στις τάξεις με σκοπό να μείνουν. Ήδη εκατοντάδες ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί υποχρεώνονται να διδάσκουν με κάμερες, χωρίς να γίνεται σεβαστή η βούλησή τους να μην διαρρεύσουν προσωπικά τους δεδομένα, χωρίς καν να ισχύσει αυτό που είπατε για προαιρετικότητα. Να γνωρίζετε ότι, αν δεν αποσύρετε την τροπολογία, η Ομοσπονδία μας θα συνεχίσει την πολιτική και νομική της προσπάθεια μέσα και έξω από την Ελλάδα, μέχρι να ακυρωθεί αυτή η ρύθμιση που δημιουργεί τεράστιο ζήτημα ηθικό και παιδαγωγικό για χιλιάδες συναδέλφους μας και για τους μαθητές τους.

Εμπορευματοποίηση: Η ΟΙΕΛΕ, και το γνωρίζετε, δεν είναι εναντίον των ιδιωτικών σχολείων, όταν αυτά λειτουργούν νόμιμα και προς όφελος της Παιδείας και των μαθητών τους. Είναι όμως σταθερά ενάντια στο φαινόμενο της εμπορευματοποίησης του εκπαιδευτικού αγαθού και τις επιπτώσεις που αυτό έχει στην ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών και στην κοινωνία.

Η ενίσχυση του εξεταστικοκεντρικού χαρακτήρα του σχολείου, ευνοεί τη φροντιστηριοποίηση της εκπαίδευσης. Δεν είναι τυχαίο πως ο μόνος φορέας που (μέχρι σήμερα) χειροκροτεί με ενθουσιασμό το σχέδιο νόμου είναι η ΟΕΦΕ, η Ομοσπονδία των φροντιστών, που τρίβει τα χέρια της με την πιθανή εκτόξευση του αριθμού των «πελατών» της.

Θα σταθούμε ιδιαίτερα στην Τράπεζα Θεμάτων, ενός θεσμού που εφαρμόστηκε με παταγώδη αποτυχία το 2014. Σε κάποια ιδιωτικά σχολεία υπήρξε ευθεία παραχάραξη της διαδικασίας με αποτέλεσμα να έχουμε πλασματικά «άριστα» σε μεγάλο αριθμό μαθητών. Η ανησυχία μας είναι ακόμη πιο έντονη, καθώς, σύμφωνα με τις διατάξεις, τη διαχείριση της Τράπεζας Θεμάτων έχει το ΙΕΠ, στο ΔΣ του οποίου έχει τοποθετηθεί νόμιμη εκπρόσωπος ιδιωτικού σχολείου, η οποία μάλιστα έχει παραπεμφθεί για βαρύτατα πειθαρχικά αδικήματα.

Αναχρονιστικές διατάξεις: Γίνεται ολοένα και πιο φανερό ότι ζητήματα, όπως ο σχολικός εκφοβισμός, η νεανική παραβατικότητα, η λεκτική και φυσική βία, ο ρατσισμός, απαιτούν διεπιστημονική προσέγγιση και ευαισθησία.

Δυστυχώς, στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, το «πρόβλημα» της συμπεριφοράς ενός μαθητή δείχνει να επιλύεται με τον απλοϊκό και βαθιά συντηρητικό τρόπο του στιγματισμού μέσω της διαγωγής και της επαναφοράς των πολυήμερων αποβολών.

Αναχρονιστική είναι, επίσης, η αντίληψη για την ενίσχυση του ρόλου των εξετάσεων μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα. Η αύξηση του εξεταστικού φόρτου ευνοεί τη στείρα απομνημόνευση και τη συρρίκνωση της κριτικής ικανότητας, όταν στα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα οι εξετάσεις είναι ελάχιστες και το βάρος πέφτει στην ανακαλυπτική γνώση, στη βιβλιογραφική έρευνα, στα πρότζεκτ και, γενικά, στην αξιολόγηση των μαθητών βάσει ενός ολοκληρωμένου πορτφόλιο που καθρεφτίζει τη συνολική τους προσπάθεια στο σχολείο και όχι βάσει μιας στιγμιαίας βαθμολόγησης που στηρίζεται στην ικανότητα της παπαγαλίας.

Επιθυμούμε, επίσης, να εκφράσουμε τις παρατηρήσεις μας σε συγκεκριμένες διατάξεις του προτεινόμενου νομοσχεδίου, προκειμένου να συμβάλουμε έστω και την ύστατη αυτή στιγμή στον διάλογο, που με ευθύνη του Υπουργείου ΔΕΝ προηγήθηκε.

  1. Αδυνατούμε να αντιληφθούμε γιατί δεν προσδιορίζονται με ακρίβεια σοβαρότατα θέματα όπως: τα εργαστήρια δεξιοτήτων, οι ομάδες δράσης, το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων στο γυμνάσιο και στο λύκειο κ.ά. Η παραπομπή τους σε υπουργικές αποφάσεις του μέλλοντος υπονοεί την κατάρτιση «ευέλικτων» προγραμμάτων με συνακόλουθο περιορισμό σε διδακτικό προσωπικό.
  2. Διαφωνούμε με την αύξηση του αριθμού των μαθητών σε 25 και στην αύξηση του ελάχιστου ορίου σε Αυτό σημαίνει ότι το όριο μαθητών στα ιδιωτικά σχολεία μπορεί να φθάσει μέχρι και τα 28 παιδιά. Θεωρούμε ότι εκτός των άλλων το να θεσπίζονται οι αυξήσεις αυτές την στιγμή που η Πολιτεία διαίρεσε τα τμήματα σε μικρότερα εξαιτίας των κινδύνων μετάδοσης του κορονοϊού, έχουν διαφορετικές και πάντως όχι παιδαγωγικές ή υγειονομικές αφετηρίες.
  3. Η διάκριση των μαθημάτων του Γυμνασίου σε «πρωτεύοντα» (Ομάδα Α) και «δευτερεύοντα» (Ομάδα Β) χαρακτηρίζεται από την Διεθνή Παιδαγωγική πραγματικότητα ως

«αντιεπιστημονική». H επιλογή αυτή καταγράφεται στην συνείδηση των μαθητών ως διαχωρισμός των γνωστικών αντικειμένων σε «σημαντικά» και «μη». Επιπλέον δεν συμφωνεί με τα διεθνώς ισχύοντα όπου οι Φυσικές Επιστήμες διδάσκονται ενιαία. Το σχολείο του 21ου αιώνα πρέπει να οικοδομεί την γνώση στην ανακάλυψή της μέσω της διαθεματικότητας και της ομαδοσυνεργατικής.

  1. Θεωρούμε προσχηματική «Αριστεία» την επαναφορά του ορίου προαγωγής και απόλυσης στον βαθμό 10. Επίσης η μετάθεση της εξέτασης των μετεξεταστέων μαθητών τον Σεπτέμβριο μαζί με την ταυτόχρονη κατάργηση των βοηθητικών ενδοσχολικών διδασκαλιών προετοιμασίας συμβάλει στην εμπορευματοποίηση της Εκπαίδευσης. Όλα αυτά οδηγούν εκ των πραγμάτων τους μαθητές σε θερινά φροντιστηριακά μαθήματα.
  2. Διαφωνούμε με την κατάργηση του μαθήματος επιλογής της Α΄ Λυκείου, την κατάργηση της

«Ερευνητικής Εργασίας» στις Α και Β Λυκείου και την επιμονή σε Ομάδες Προσανατολισμού στη Β΄ Λυκείου. Οι επιλογές αυτές θυμίζουν εκπαιδευτικά συστήματα προηγούμενων δεκαετιών και καταργούν τον χαρακτήρα του Λυκείου ως «σχολείο Γενικής Παιδείας».

  1. Δεν αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη περιορισμού των Ομάδων Προσανατολισμού στη Γ΄ Λυκείου σε 3 από 4. Το γεγονός αυτό συνοδεύεται από την αδυναμία εκ μέρους των μαθητών της ταυτόχρονης επιλογής των Μαθηματικών και της Βιολογίας. Η πρόταση της Κυβέρνησης δεν έχει κανένα άλλο στόχο εκτός από την συρρίκνωση των μαθητικών τμημάτων και επομένως τον περιορισμό του κόστους.
  2. Αντιμετωπίζουμε με σκεπτικισμό το γεγονός ότι τα μαθήματα με συντελεστές αυξημένης βαρύτητας στις Πανελλαδικές εξετάσεις δεν περιγράφονται αναλυτικά, όπως θα έπρεπε. Τονίζουμε εδώ ότι η διάκριση αυτή οδηγεί σε μαθήματα διαφορετικών ταχυτήτων.
  3. Δεν κατανοούμε την επαναφορά των Λατινικών για τις Ανθρωπιστικές Σπουδές από το σχολικό έτος 2021 – 22. Πρόκειται για μία απόφαση που ελήφθη χωρίς ουσιαστική επιστημονική και παιδαγωγική τεκμηρίωση. Εδώ οφείλουμε να σημειώσουμε ότι οι σχολές που έχουν Κοινωνικό προσανατολισμό αποτελούν περισσότερο από το 70% των αντίστοιχων Πανεπιστημιακών τμημάτων. Να υπογραμμίσουμε την αφαίρεση από τον τίτλο της Ομάδας Προσανατολισμού του σκέλους «Κοινωνικών Σπουδών».

Η πανδημία μάς οδήγησε στην εκτεταμένη χρήση εργαλείων τηλε-εκπαίδευσης. Θα τιμούσε συνολικά την Ελληνική Εκπαιδευτική Κοινότητα αν ο προβληματισμός μας ήταν εστιασμένος στην αξιοποίηση των εργαλείων αυτών και όχι στην διαγωγή και στις αποβολές. Το Υπουργείο όφειλε, με δική του πρωτοβουλία, να ξεκινήσει την ουσιαστική συζήτηση για τον ποιοτικό, ποσοτικό και χρονικό προσδιορισμό των τηλεμαθημάτων, για την υποχρέωση προστασίας των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών, για την ανάπτυξη ενός Δημόσιου Δικτύου που θα εξυπηρετούσε πλήρως τις ανάγκες του 1,5 εκατομμυρίου μαθητών κ.α. Εκφράζουμε την έντονη απογοήτευση της Ομοσπονδίας μας, για τον λόγο ότι ΔΕΝ γίνεται η συζήτηση που επιβάλλεται.

Σας καλούμε, έστω και τώρα, να αποσύρετε το Ν/Σ και να ανοίξει η συζήτηση που περιγράψαμε λίγο πριν, για το καλό της παρεχόμενης εκπαίδευσης, δηλαδή για την πρόοδο των μαθητριών και μαθητών της πατρίδας μας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.