Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου 2020

1,5 χρόνος Κεραμέως: Η μαύρη βίβλος των πεπραγμένων της Υπουργού για την ιδιωτική εκπαίδευση



9 Ιουλίου 2019. Η Νίκη Κεραμέως αναλαμβάνει καθήκοντα ως Υπουργός Παιδείας.

Παρά το γεγονός ότι σημεία του προεκλογικού προγράμματος της ΝΔ προδιέθεταν για μια σκληρή, νεοφιλελεύθερη πολιτική, ευθυγραμμισμένη με το (απολύτως αποτυχημένο) βρετανικό μοντέλο εκπαίδευσης, η δέσμευσή της για ουσιαστικό διάλογο με τους κοινωνικούς φορείς πριν υπάρξει οποιαδήποτε νομοθέτηση έδινε την εντύπωση πως θα τηρηθούν έστω κάποιες στοιχειώδεις ισορροπίες. Όσα ακολούθησαν, διέψευσαν με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο την αισιοδοξία των αφελών ή των καλοπροαίρετων.

Δεν θα αναφερθούμε εδώ σε γενικές πτυχές της εκπαιδευτικής πολιτικής της κ. Κεραμέως. Έχουν γραφεί ήδη πολλά για την ισοτίμηση των πτυχίων των Κολλεγίων με αυτά των πανεπιστημίων και την απόπειρα κατάργησης του άρθρου 16 του Συντάγματος από την πίσω πόρτα, για το όνειδος της ουσιαστικής κατάργησης των Κοινωνικών Επιστημών και της Καλλιτεχνικής Παιδείας από το ωρολόγιο πρόγραμμα, για την αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά, για το πραξικόπημα των ηλεκτρονικών εκλογών που συνάντησε την αποδοκιμασία του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας, για τη νομιμοποίηση της απλήρωτης παιδικής εργασίας στο πλαίσιο της μεταγυμνασιακής μαθητείας, για τη δραματική μείωση της χρηματοδότησης των ΑΕΙ και την απόπειρα ίδρυσης πανεπιστημιακής «αστυνομίας». Θα μιλήσουμε αποκλειστικά για τα έργα και τις ημέρες Κεραμέως στην ιδιωτική εκπαίδευση.

Από την «προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών» στο Μεσαίωνα…

Στις 23/7/2019 η νέα Υπουργός Παιδείας στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων στη Βουλή αναφέρεται λακωνικά στην ιδιωτική εκπαίδευση με την πιο κάτω φράση:

«Μεγαλύτεροι βαθμοί ελευθερίας στη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων και προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών».

Ακριβώς ένα χρόνο μετά μάθαμε την πραγματική ερμηνεία της φράσης, ωστόσο ακόμη και τότε η ΟΙΕΛΕ εύλογα – και προφητικά – αναρωτήθηκε:

«(Για ποιο λόγο η Υπουργός αναφέρεται σε) «μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας, όπως για παράδειγμα την εκπόνηση πρόσθετων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων»; Σήμερα η εκπόνηση δραστηριοτήτων είναι απολύτως ελεύθερη. Τα ιδιωτικά σχολεία μπορούν να πραγματοποιούν οποιαδήποτε δράση επιθυμούν με μια απλή δήλωση στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης των διδασκόντων, των τμημάτων και των μαθητών που μπορεί να εγκριθεί μέσα σε λίγες ημέρες. Επομένως, αν τα σχολεία μπορούν να πραγματοποιούν όποια δράση επιθυμούν, τότε ο «μεγαλύτερος βαθμός ελευθερίας» ποιον αφορά;

  • Μήπως την πάγια απαίτηση του Συνδέσμου των σχολαρχών να πραγματοποιούν δράσεις χωρίς να δηλώνουν (και φυσικά να πληρώνουν) το εκπαιδευτικό προσωπικό και να διαιωνίζεται έτσι το πάρτι αδήλωτης εργασίας και φοροδιαφυγής που αυτή τη στιγμή υφίσταται στα ιδιωτικά σχολεία;
  • Μήπως την απόλυτη ασυδοσία δράσεων όπως τα summer camps ή τα bazaars όπου οι εκπαιδευτικοί σύρονται υπό την απειλή της απόλυσης για να εργαστούν χωρίς αμοιβή;»

Ζήτησε, επίσης, διευκρινίσεις για την «προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών», καθώς ήδη παρατηρούνταν όξυνση της παρανομίας στα ιδιωτικά σχολεία.

Την πρώτη απάντηση έλαβε η ΟΙΕΛΕ στη συνάντηση με την Υπουργό Παιδείας στις 23/12/2019. Στη συνάντηση οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας κατέθεσαν πολυσέλιδο υπόμνημα με συγκεκριμένες καταγγελίες για ιδιωτικά σχολεία, αλλά στην ερώτηση τι προτίθεται να πράξει το Υπουργείο για τις υποθέσεις αυτές, δεν λάβαμε καμία απάντηση. Μέχρι σήμερα, ένα χρόνο μετά, καμιά υπόθεση παρανομίας ιδιωτικών σχολείων δεν έχει αντιμετωπιστεί!  Στο τέλος της συγκεκριμένης συνάντησης, η Υπουργός έμμεσα έδωσε το στίγμα όσων θα ακολουθούσαν.

Η ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ περιγράφει την ανησυχία που προκάλεσε στους εκπροσώπους της Ομοσπονδίας η καταληκτική δήλωση της Υπουργού:

«ιδιαίτερη ανησυχία δημιούργησε η καταληκτική παρατήρηση της Υπουργού, σύμφωνα με την οποία υπάρχει διαφοροποίηση του ιδιωτικού από το δημόσιο σχολείο. Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι οι απαιτούμενοι βαθμοί ελευθερίας για τα ιδιωτικά σχολεία προϋποθέτουν και μια ευελιξία στην εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου. Επειδή τούτο μπορεί να μεταφραστεί με πολλούς τρόπους, η Ομοσπονδία εκφράζει τις έντονες επιφυλάξεις της, υπενθυμίζοντας ότι ενδεχόμενη απόσυρση της εποπτείας του Υπουργείου Παιδείας από τα ιδιωτικά σχολεία, ιδίως δε από κρίσιμες διαδικασίες που σχετίζονται με την έκδοση τίτλων σπουδών, εγείρει ζήτημα εφαρμογής του Συντάγματος, αλλά και κοινοτικών οδηγιών. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το αντικείμενο του δημόσιου διαλόγου για της εκπαίδευσης δεν μπορεί να είναι απλώς τεχνικά θέματα, όπως το πρόγραμμα σπουδών ή το σύστημα πρόσβασης, αλλά η θεμελιώδης κατεύθυνση για το χώρο της Παιδείας και το αν η ιδιωτική εκπαίδευση θα εξακολουθήσει, προς όφελος της κοινωνίας, να ανήκει στο ενιαίο εκπαιδευτικό σύστημα υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας».

Η ανησυχία μας επιβεβαιώθηκε πανηγυρικά 6 μήνες μετά, όταν χωρίς κανένα διάλογο η Υπουργός έφερε με συνοπτικές διαδικασίες σε συνεργασία με τον ΣΙΣ και συγκεκριμένους μεγαλοσχολάρχες στη Βουλή το νόμο-έκτρωμα 4713/2020, κόντρα σε όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης (με την εξαίρεση της ουδέτερης στάσης της Ελληνικής Λύσης που ψήφισε «λευκό» στο κρίσιμο άρθρο για τα εργασιακά). Ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ αποκαλεί το νόμο «προϊόν συναλλαγής της ΝΔ με τους σχολάρχες», ενώ λίγες ημέρες πριν την ψήφιση του νόμου, η Εφημερίδα των Συντακτών φέρνει στο φως συγκλονιστικά στοιχεία για απευθείας χρηματοδότηση της Νέας Δημοκρατίας από ιδιωτικά σχολεία!

Στην ανάρτησή της η ΟΙΕΛΕ κάνει λόγο για ξεσηκωμό του κλάδου για όσα προβλέπει ο νόμος-καρμανιόλα:

«Χωρίς περαιτέρω σχόλια, οι βασικές προβλέψεις του νομοσχεδίου είναι οι ακόλουθες:

  • Ελεύθερες, χωρίς καμιά αιτιολόγηση ή χρονικό περιορισμό, καταγγελίες σύμβασης των εκπαιδευτικών. Καταργείται η Ανεξάρτητη Επιτροπή Πρωτοδικών που επόπτευε στοιχειωδώς τη νομιμότητα των εργασιακών σχέσεων. Πλέον οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί λειτουργοί γίνονται υπάλληλοι επιχείρησης χωρίς δικαιώματα.
  • Οι συμβάσεις εργασίας μετατρέπονται όλες αυτομάτως σε αορίστου χρόνου. Η «προστασία» που υποσχέθηκε η κ. Κεραμέως μεταφράζεται πλέον σε απόλυση από την πρώτη ημέρα διορισμού, σε κάθε στιγμή του σχολικού έτους.
  • Η ρύθμιση-ντροπή για τη δήθεν οικειοθελή παραίτηση από μέρος του ωραρίου που υπό την απειλή της απόλυσης θα είναι εξαναγκασμένη παραίτηση.
  • Καταργείται η δυνατότητα εποπτείας του Υπουργείου Παιδείας στις απογευματινές δράσεις. Τούτο έχει σοβαρότατες επιπτώσεις στα εργασιακά μας, καθώς καταργείται η έκδοση διοριστηρίου, άρα και η αναγνώριση προϋπηρεσίας στις δράσεις, ενώ με την απειλή της απόλυσης πολλοί συνάδελφοι θα πιεστούν να παρέχουν «εθελοντικά» τις υπηρεσίες τους το απόγευμα, τα Σαββατοκύριακα, τα καλοκαίρια.
  • Νομιμοποιείται η ίδρυση στα ιδιωτικά σχολεία φροντιστηρίων., Κέντρων Ξένων Γλωσσών και άλλων μονάδων ιδιωτικής εκπαίδευσης. Αυτό θα επηρεάσει άμεσα τα εργασιακά μας, καθώς οι σχολάρχες θα στέλνουν τον εκπαιδευτικό που του πετσόκοψαν τις ώρες μέσω της δήθεν παραίτησης από μέρος του ωραρίου να αναπληρώσει κάποιες από αυτές σε Φροντιστήριο/ΚΞΓ, φυσικά με αμοιβή περίπου στο ήμισυ της εκπαιδευτικής αμοιβής.
  • Ο ιδιοκτήτης, ή ο μέτοχος γίνεται δερβέναγας, ακόμη και στο Σύλλογο των διδασκόντων, Χάνεται και το τελευταίο κύτταρο δημοκρατίας μέσα στο ιδιωτικό σχολείο.
  • Επιβάλλεται, άγνωστο με ποιους όρους και κριτήρια, «αξιολόγηση» του σχολάρχη. Η σκοπιμότητα όμως είναι φανερή. Για τον «ανεπιθύμητο» που διαμαρτύρεται για τα οφειλόμενα, που συμμετέχει στα κοινά, που αρνείται να παρανομήσει, δεν θα υπάρξει μόνο ελεύθερη απόλυση, αλλά και χαρακτηρισμός, ώστε να στιγματιστεί η επαγγελματική του πορεία».

 

Ήδη έχουν δρομολογηθεί, μετά από αποφάσεις του ΔΣ της ΟΙΕΛΕ και των σωματείων της σε όλη την Ελλάδα, οι πολιτικές και νομικές μας ενέργειες σε Ελλάδα και εξωτερικό για να πέσει ο κατάπτυστος αυτός νόμος.

Η προνομιακή μεταχείριση του Κολλεγίου Αθηνών εις βάρος του δημόσιου συμφέροντος – Η υπόθεση της καταστροφής των απουσιολογίων

Την τελευταία δεκαετία ένα από τα πιο ιστορικά σχολεία της χώρας, το Κολλέγιο Αθηνών, έχει μετατραπεί σε «κομματικό» οχυρό και οι διοικήσεις του, στενά συνδεδεμένες με το κυβερνών κόμμα, έχουν παίξει ισχυρό ρόλο τόσο στην επιβολή του νόμου Αρβανιτόπουλου όσο και στην ψήφιση του εκτρώματος Κεραμέως.

Ταυτόχρονα, απολαμβάνει πρωτοφανή ασυλία από τους κυβερνώντες σε περιπτώσεις βαρύτατων παρανομιών. Δεν ξεχνούμε ότι το Κολλέγιο υπήρξε «λαγός» στις αρχές της δεκαετίας για νομοθετικές παρεβάσεις τόσο στην ιδιωτική εκπαίδευση (επέβαλε αδικαιολόγητες απολύσεις πριν καν ψηφιστούν από τη Βουλή) είτε για το σύνολο του ιδιωτικού τομέα (κατάργηση 13ου-14ου μισθού). Δεν ξεχνούμε, επίσης, την υπόθεση της αγωνίστριας συναδέλφου μας Φώφης Μπουλούτα, την οποία γνωρίζει ολόκληρη η ελληνική κοινωνία.

Η διατηρούσα ιδιαίτερες σχέσεις με το Κολλέγιο κ. Κεραμέως συνέχισε επάξια την παράδοση «προστασίας» του σχολείου. Σε ακραίο πειθαρχικό περιστατικό που έλαβε χώρα σε εκδρομή του Κολλεγίου Αθηνών (και μάλιστα σε εκδρομή που είχε πραγματοποιηθεί χωρίς να δηλωθεί, όπως προβλεπόταν, στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης) η κ. Κεραμέως αντί, ως Υπουργός, να επιβάλλει πλήρη και διαφανή έλεγχο για το ζήτημα, έδωσε εντολή να υπογραφεί τον περασμένο Φεβρουάριο Υπουργική Απόφαση με την οποία αποσύρει την εποπτεία των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης από τις εκδρομές!

Όμως, το περιστατικό που εγείρει τις μεγαλύτερες ανησυχίες για το πού οδεύει η ιδιωτική εκπαίδευση στην Ελλάδα σχετίζεται με την καταστροφή των απουσιολογίων προκειμένου ορισμένοι μαθητές ισχυρών οικογενειών με πάνω από 400 απουσίες να λάβουν το απολυτήριό τους. Η κ. Κεραμέως γνώριζε πολύ καλά την υπόθεση, καθώς, ακόμη κι αν δεν είχε μελετήσει το σχετικό φάκελο, η ΟΙΕΛΕ είχε φροντίσει να της τον γνωστοποιήσει με επίσημα έγγραφά της το Δεκέμβριο του 2019 και τον Αύγουστο του 2020. Έχοντας ενημερωθεί για το πόρισμα της ΕΔΕ που διεξήχθη από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης για το θέμα, θα έπρεπε ήδη να έχει διατάξει και να επισπεύσει την πειθαρχική διαδικασία για τον/τους υπευθύνους της καταστροφής των απουσιολογίων και της απονομής παράνομων τίτλων σπουδών σε μαθητές που θα έπρεπε, λόγω της υπέρβασης του ορίου των απουσιών (προκλητικής σε κάποιες περιπτώσεις), να επαναλάβουν την τάξη. Θα έπρεπε, επίσης, να εντοπιστούν οι μαθητές και να τους αφαιρεθούν οι τίτλοι σπουδών που παρανόμως απέκτησαν και με τους οποίους σήμερα ενδέχεται να φοιτούν σε ξένα, ή σε ελληνικά πανεπιστήμια.

Κι όμως. Η μοναδική «ενέργεια» της πολιτείας για το ζήτημα ήταν η επιβράβευση διευθυντικού στελέχους του σχολείου, ο οποίος φέρεται να εμπλέκεται στην υπόθεση. Λίγους μήνες πριν, τοποθετήθηκε στο ΔΣ φορέα υψηλού κύρους του Υπουργείου Πολιτισμού. Η σχετική επιστολή που απέστειλε η ΟΙΕΛΕ στην Υπουργό κ. Μενδώνη δεν απαντήθηκε ποτέ (αν και δεν περιμέναμε κάτι διαφορετικό…)

Φυσικά, για το ζήτημα τιμωρίας των υπευθύνων η ηγεσία του Υπουργείου κωλυσιεργεί. Για το λόγο αυτό,  στις 30/8/2020 η Ομοσπονδία κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά κατά της Υπουργού Παιδείας για την υπόθεση της καταστροφής απουσιολογίων του Κολλεγίου Αθηνών, ώστε μαθητές με πάνω από 400 απουσίες να αποφοιτήσουν!

Σε bullets: Η μαύρη βίβλος της ιδιωτικής εκπαίδευσης επί Κεραμέως

Πέρα από το νόμο Κεραμέως που αποτελεί την «κορωνίδα» των επιτευγμάτων της Υπουργού στο βασικό της στόχο της εξυπηρέτησης των εντολών των σχολαρχών-χρηματοδοτών της ΝΔ και τα θέματα του Κολλεγίου, υπάρχει πλήθος περιπτώσεων που συγκροτούν μια Μαύρη Βίβλο για την ιδιωτική εκπαίδευση την περίοδο Υπουργίας της.

Χωρίς πολλά σχόλια, παραθέτουμε σε bullets κάποιες μόνο από τις ανακοινώσεις της ΟΙΕΛΕ που αναφέρονται σε περιστατικά την περίοδο 7/2019 έως και σήμερα και αποδεικνύουν ότι ζούμε σε μια πρωτοφανή, σκοτεινή εποχή όπου η ιδιωτική εκπαίδευση έχει μετατραπεί σε οίκο εμπορίου με τεράστιες συνέπειες για ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα.

Σε λίγες ημέρες ξεκινά και επισήμως ο πολιτικός και νομικός αγώνας που θα φέρει, αργά ή γρήγορα, το τέλος του νόμου Κεραμέως και θα δώσει και πάλι ελπίδα, επαγγελματική και επιστημονική ελευθερία και αξιοπρέπεια σε κάθε ιδιωτικό εκπαιδευτικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.