Τρίτη 12 Ιουλίου 2022

Ο ΣΙΕΛΒΕ ΣΤΟ ΠΛΕΥΡΟ ΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΕΡΑΜΕΩΣ



Ο ΣΙΕΛΒΕ ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση της Πανεπιστημιακής Κοινότητας της Θεσσαλονίκης (ΕΣΔΕΠ ΑΠΘ, ΕΣΔΕΠ ΔΙΠΑΕ, ΣΕΕΠ ΑΠΘ, ΣΕΔΙΠ ΑΠΘ, ΣΦ ΑΠΘ) και συμμετείχε σήμερα στην εκδήλωση που διοργανώθηκε στο αμφιθέατρο της Βιβλιοθήκης του ΑΠΘ για την ανάδειξη των τραγικών προβλημάτων που θα φέρει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και την ελληνική κοινωνία το σχέδιο νόμου Κεραμέως «Νέοι Ορίζοντες για τα ΑΕΙ».

Οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, το ειδικό ερευνητικό προσωπικό, οι διοικητικοί υπάλληλοι, οι φοιτητές απέδειξαν με τις τοποθετήσεις τους τον αντιεκπαιδευτικό, αντιδημοκρατικό, άδικο και καταστροφικό χαρακτήρα των διατάξεων του νομοσχεδίου όχι μόνο για τα ΑΕΙ, αλλά και την κοινωνία της χώρας, ενώ ενημέρωσαν για την 48ωρη απεργιακή κινητοποίηση που κήρυξε η ΠΟΣΔΕΠ και την συγκέντρωση διαμαρτυρίας την Πέμπτη 14-7-2022, 19:00, στο Άγαλμα Βενιζέλου.

Ο πρόεδρος του ΣΙΕΛΒΕ σκιαγράφησε το πρόβλημα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που, ως προάγγελος του νέου σ/ν, στερεί εδώ και δύο χρόνια σε δεκάδες χιλιάδες μαθητές τις σπουδές, αδειάζοντας τα πανεπιστήμια από φοιτητές και δίνει στην κ. Κεραμέως την κάλπικη δικαιολογία να συρρικνώσει την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση κλείνοντας και συγχωνεύοντας κατά το δοκούν πανεπιστημιακά τμήματα. Θύμισε ότι πέρυσι η ΟΙΕΛΕ κινητοποίησε 45Εργατικά Κέντρα από όλη την χώρα στο κοινό αίτημα απόσυρσης της ΕΒΕ και ενημέρωσε κάθε γωνιά της χώρας για τα τραγικά της αποτελέσματα. Τέλος, με εργαλείο τα αποκαλυπτικά στοιχεία της εμπεριστατωμένης έρευνας του ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ «Απασχόλησηκαι Εκπαίδευση» 2022 υπογράμμισε ότι αποτελεί μύθο ότι η εκπαίδευση και τα ΑΕΙ δεν είναι προσαρμοσμένα στις ανάγκες της οικονομίας και της «αγοράς». Συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο: η «αγορά» είναι κατώτερη των δυνατοτήτων που τής παρέχουν τα ΑΕΙ, ακολουθεί παραγωγικό πρότυπο ξεπερασμένο, δεν κάνει παραγωγικές επενδύσεις έντασης γνώσης και υψηλής προστιθέμενης αξίας, και πολλές επιχειρήσεις λειτουργούν τυχάρπαστα και με βραχυπρόθεσμη προοπτική, είναι κρατικοδίαιτες και αδιάφορες για την ελληνική κοινωνία.


Κυριακή 10 Ιουλίου 2022

Κλαδικό Ινστιτούτο ΟΙΕΛΕ: Μια αποτίμηση της φετινής δοκιμασίας των Πανελλαδικών Εξετάσεων

Με την ανακοίνωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) από το Υπουργείο Παιδείας, ολοκληρώθηκε ο ετήσιος Πανελλαδικός διαγωνισμός «εισαγωγής» στα ΑΕΙ της χώρας. Απομένουν η συμπλήρωση των μηχανογραφικών δελτίων από εκείνους τους υποψηφίους που η λαιμητόμος της ΕΒΕ δεν έχει αποκλείσει και η ανακοίνωση των βάσεων τον επόμενο μήνα.


Το Ερευνητικό τμήμα της ΟΙΕΛΕ είχε προβλέψει με χαρακτηριστική ακρίβεια τις τιμές της ΕΒΕ για όλα τα Επιστημονικά Πεδία. Στον πίνακα που ακολουθεί, εμφανίζονται οι προβλέψεις της ΟΙΕΛΕ και οι τελικές τιμές, όπως ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας.

Αναφορικά με τα αριθμητικά δεδομένα, έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

  • Η ΕΒΕ δεν θα επηρεάσει σημαντικά, σε σχέση με πέρσι, τον αριθμό των υποψηφίων που θα αποκλεισθούν. Άλλωστε, η ίδια η μέθοδος υπολογισμού της ΕΒΕ είναι τέτοια, ώστε ο αριθμός των αποκλειόμενων φοιτητών να μην εξαρτάται από τις επιδόσεις του συνόλου των παιδιών. Έτσι, προβλέπουμε ότι εξαιτίας της ΕΒΕ δεν θα εισαχθούν στα ΑΕΙ περίπου 17.000 υποψήφιοι.
  • Η μεταβολή στους συντελεστές ΕΒΕ από τα Πανεπιστημιακά Τμήματα δεν είναι σημαντική παράμετρος. Αναφέρουμε, ωστόσο, ότι σε σύνολο 450 τμημάτων, τροποποίησαν την τιμή του συντελεστή – που κυμαίνεται από το 80% έως το 120% της ΕΒΕ – 50 Πανεπιστημιακά Τμήματα. Από αυτά, τα 23 μείωσαν την τιμή του συντελεστή, τα 27 την αύξησαν και τα υπόλοιπα 400 την διατήρησαν στο ίδιο επίπεδο. Υπήρξαν 3 τμήματα στα οποία η μείωση ήταν 40% (η μέγιστη δυνατή) ενώ ένα τμήμα αύξησε τον συντελεστή κατά 40%.
  • Έχει ενδιαφέρον να αναδείξουμε την συμπεριφορά της Αρχιτεκτονικής Ξάνθης. Το Τμήμα αυτό, το 2021, είχε θέσει τον μέγιστο συντελεστή ΕΒΕ, με συνέπεια να μην εισαχθεί κανείς πρωτοετής φοιτητής! Φαίνεται ότι η εξέλιξη αυτή οδήγησε τους υπεύθυνους του τμήματος σε πλήρη αναθεώρηση. Έτσι, ενώ το 2021 η ελάχιστη απαίτηση του τμήματος είχε τεθεί στους βαθμούς 15,43 και 17,08 αντίστοιχα για τα μαθήματα Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο, το 2022 ο πήχης έχει τεθεί στους βαθμούς 11,12 και 11,24! Θα είχε ενδιαφέρον να παρουσιαστεί η επιστημονική ή η παιδαγωγική θεμελίωση αυτής της πρωτοφανούς αναπροσαρμογής…

Αξίζει να γίνει μία αναφορά και στους υποψήφιους με το 10%. Πρόκειται για υποψήφιους που εξετάστηκαν το 2021 και οι οποίοι θα υποστούν το «φίλτρο» της ΕΒΕ του 2021. Τμήματα όπως η Αρχιτεκτονική Ξάνθης, όπου η ίδια η Σχολή αντιλήφθηκε το λάθος της και προσπάθησε να το διορθώσει, εξακολουθούν να διατηρούν το «άβατο» για τους περσινούς υποψήφιους αφού ισχύουν οι ΕΒΕ του έτους εξέτασης δηλαδή του 2021.

Επισημαίνουμε για μία ακόμα φορά την επίδραση της ΕΒΕ σε σχολές και τμήματα των ΑΕΙ με ειδικά μαθήματα όπως οι Ξενόγλωσσες φιλολογίες, οι Αρχιτεκτονικές κλπ. Οι υποψήφιοι οφείλουν να αντιμετωπίσουν μία δεύτερη ΕΒΕ που αφορά σε μαθήματα των οποίων η διδασκαλία απουσιάζει από το επίσημο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου. Πρόκειται για μία ανορθογραφία χωρίς προηγούμενο!

Η ΟΙΕΛΕ έχει τονίσει επανειλημμένα ότι η συγκεκριμένη διαδικασία επιλογής φοιτητών είναι αναχρονιστικήαντιεπιστημονική και αντιπαιδαγωγική. Η πεποίθησή μας αυτή στηρίζεται στο βασικό χαρακτηριστικό του διαγωνισμού, που κακώς ονομάζεται «Πανελλαδικές Εξετάσεις», ενώ δεν είναι άλλο από τον έλεγχο των γνώσεων των υποψηφίων μέσα από 4 τρίωρα διαγωνίσματα και μόνο!

Εδώ και χρόνια υποστηρίζουμε ότι η μαθησιακή διαδικασία αποτελεί από μόνη της μία πολυδιάστατη λειτουργία με πολλαπλούς στόχους. Το σχολείο ως θεσμός αποτελεί το περιβάλλον στο οποίο τα παιδιά μαθαίνουν αλλά ταυτόχρονα ενηλικιώνονται, ωριμάζουν, κοινωνικοποιούνται και ανακαλύπτουν τον εαυτό τους και τις δεξιότητές τους. Πρόκειται για μία διαδικασία που διαρκεί 12 χρόνια, τα πιο κρίσιμα χρόνια στη ζωή του αυριανού πολίτη. Ο ετήσιος Πανελλαδικός διαγωνισμός αγνοεί παντελώς τα 12 χρόνια και «αποφασίζει» την πορεία των εφήβων αποκλειστικά με βάση τα αποτελέσματα στα γραπτά 4 μαθημάτων.

Από το 2021, η κυβέρνηση εισήγαγε μία ακόμα παράμετρο μεγέθυνσης του άγχους των υποψηφίων και ενίσχυσης του αποκλεισμού των υποψηφίων.

Είναι γεγονός ότι γύρω από κρίσιμο αυτό ζήτημα, κάθε χρόνο προκαλείται ευρεία συζήτηση αναφορικά με μία σειρά από θέματα, τα οποία θεωρούμε ότι δεν βρίσκονται στον πυρήνα του προβλήματος. Τέτοιες ερωτήσεις είναι:

  • Ποιο είναι το δύσκολο μάθημα;
  • Ποιο είναι το ποσοστό αποτυχίας των μαθητών ανά μάθημα;
  • Πώς θα διαμορφωθούν οι «βάσεις»;, και πολλά άλλα.

Η ΟΙΕΛΕ απέχει πλήρως από τέτοιου είδους ψευδοπροβλήματα, ενώ ταυτόχρονα έχει καταθέσει εδώ και χρόνια τις απόψεις της για την ανάγκη αντικατάστασης του αναχρονιστικού θεσμού των Πανελλαδικών με ένα σύστημα παιδαγωγικά και επιστημονικά ορθό. Οι προτάσεις μας είναι πάντοτε επίκαιρες και μπορούν να συζητηθούν και να εμπλουτισθούν.

Καλούμε όλη την Εκπαιδευτική Κοινότητα σε μία προσπάθεια επεξεργασίας προτάσεων προς την Πολιτεία…

Η ΟΙΕΛΕ συγχαίρει όλα τα παιδιά που συμμετείχαν για μία ακόμα χρονιά σε αυτόν τον απάνθρωπο μαραθώνιο.

Τα παιδιά που θα εισαχθούν στα ΑΕΙ οφείλουν να γνωρίζουν ότι η Κυβέρνηση τους επιφυλάσσει μία δυσάρεστη έκπληξη, αφού θα γνωρίσουν ένα Πανεπιστήμιο πολύ διαφορετικό από αυτό που έχουν ακούσει από τους γονείς και τους δασκάλους του. Η κυβερνητική πρωτοβουλία που αυτές τις ημέρες συζητείται στην Βουλή είναι ένα ακόμα πλήγμα για το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, για την ελευθερία της γνώσης και της έρευνας, ένα πλήγμα για την Κοινωνία.

Τα χιλιάδες παιδιά που δεν θα εισαχθούν, προορίζονται από την κυβέρνηση της ΝΔ ως εύκολη πελατεία προς τους επιχειρηματίες-εμπόρους της γνώσης της μεταλυκειακής εκπαίδευσης. Καλούμε τις νέες και τους νέους να μην το βάλουν κάτω. Μια αποτυχία μπορεί να είναι εφαλτήριο για νέα προσπάθεια, για νέες επιτυχίες. Η ζωή είναι μπροστά τους για να αγωνιστούν για το ατομικό τους μέλλον, αλλά και για την κοινωνική και πολιτική αλλαγή που τόσο έχει ανάγκη ο τόπος.

Τρίτη 5 Ιουλίου 2022

Ανακοίνωση στήριξης της ΕΛΜΕ Ξάνθης για την απαράδεκτη δικαστική απόφαση που “ευλογεί” απόλυση εκπαιδευτικού με εντολή Ερντογάν


Ανακοίνωση στήριξης του αγωνιστή συναδέλφου μας Νιχάτ Χότσικα εξέδωσε η ΕΛΜΕ Ξάνθης. Η ΕΛΜΕ εκφράζει την απογοήτευσή της για την απαράδεκτη δικαστική απόφαση που επί της ουσίας “ευλογεί” μια απόλυση, η οποία υπαγορεύτηκε από το καθεστώς της Άγκυρας. Η απόφαση αυτή, που πάρθηκε με ψευδή στοιχεία, υποχρέωσε την ΟΙΕΛΕ να ζητήσει από το Υπουργείο Παιδείας την αναψηλάφηση της υπόθεσης και τον πειθαρχικό έλεγχο των δικαστών.

Η ΟΙΕΛΕ και ο ΣΙΕΛΒΕ ευχαριστούμε την ΕΛΜΕ Ξάνθης για τη διαχρονική στήριξή της στον αγώνα του συναδέλφου μας και του κλάδου μας ευρύτερα και καλούμε τους συναδέλφους σε κοινές ενέργειες ώστε ο Νιχάτ να δικαιωθεί και να επιστρέψει στην εκπαίδευση.

Διαβάστε εδώ την ανακοίνωση της ΕΛΜΕ

Παρασκευή 1 Ιουλίου 2022

Καταιγίδα απολύσεων στα ιδιωτικά σχολεία, «ανακύκλωση» νέων εκπαιδευτικών για μείωση εργασιακού κόστους – Η πρόταση της ΟΙΕΛΕ

Η απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων που επέφερε ο Ν. 4713/2020 έχει προκαλέσει φέτος καταιγίδα απολύσεων στα ιδιωτικά σχολεία, σε βαθμό δυσανάλογο με άλλους τομείς της ιδιωτικής οικονομίας (εξαιρουμένων των απολύσεων για οικονομοτεχνικούς λόγους). Μόνο την τελευταία εβδομάδα έχουν έρθει σε γνώση της Ομοσπονδίας σχεδόν 100 απολύσεις! Η απορρύθμιση αυτή δεν έγινε, όπως ανέφερε τότε η Υπουργός Παιδείας στη Βουλή, για λόγους οργάνωσης και αξιολόγησης του προσωπικού. Αντίθετα, έγινε με κύριο στόχο τη μείωση του εργασιακού κόστους, αλλά και (σε ορισμένες περιπτώσεις) για την αλλοίωση της νομιμότητας και της διαφάνειας των εκπαιδευτικών διαδικασιών.



Η πλειονότητα των απολύσεων σχετίζεται είτε με συναδέλφους που συχνά δεν έχουν συμπληρώσει ένα χρόνο υπηρεσίας είτε υπηρετούν για πολλά χρόνια σε ένα εκπαιδευτήριο. Στην πρώτη περίπτωση, όταν η καταγγελία σύμβασης γίνεται πριν συμπληρωθεί ένας χρόνος, το σχολείο δεν έχει την υποχρέωση καταβολής αποζημίωσης (μάλιστα, αν ο εκπαιδευτικός δεν έχει συμπληρώσει 125 ημέρες εργασίας δεν λαμβάνει καν την αποζημίωση του ΟΑΕΔ). Στη δεύτερη (όπου συχνά η καταγγελία γίνεται με προειδοποίηση, ώστε να μειώνεται ακόμη περισσότερο το ποσό της αποζημίωσης) πολλοί ιδιοκτήτες επιχειρούν να απαλλαγούν από τους «ακριβούς» παλιούς εκπαιδευτικούς.

Έτσι γίνεται μια «ανακύκλωση» νέων εκπαιδευτικών που προσλαμβάνονται για ένα διδακτικό έτος και απολύονται για να πάνε σε έναν άλλο εργοδότη όπου θα συμβεί ακριβώς το ίδιο. Οι «περιφερόμενοι» και αναλώσιμοι αυτοί εκπαιδευτικοί δεν θα μπορέσουν ποτέ να συμπληρώσουν την απαιτούμενη προϋπηρεσία για τον ΑΣΕΠ και, κυρίως, δεν θα μπορέσουν να αναπτύξουν την τόσο απαραίτητη παιδαγωγική κουλτούρα που προκύπτει μέσα από την ωρίμανση σε ένα σταθερό περιβάλλον. Μια κουλτούρα από την οποία κερδίζει και το σχολείο και οι μαθητές.

Το καθεστώς της «ανακύκλωσης» εκπαιδευτικών είναι πολύ σύνηθες στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία που αποτελούν τη μεγαλύτερη εργασιακή πληγή της τυπικής ιδιωτικής εκπαίδευσης. Για τις εργασιακές σχέσεις στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία έχουμε μιλήσει πολλές φορές και ετοιμάζουμε συντονισμένες ενέργειες το επόμενο διάστημα.

Επιπλέον, η απόλυση κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, ακόμη και μία ημέρα πριν την κατάθεση βαθμολογιών ή τη διεξαγωγή ενδοσχολικών εξετάσεων, δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά για τη διαφάνεια των διαδικασιών που οδηγούν σε κτήση τίτλων σπουδών, άρα και για τις συνθήκες ισονομίας ανάμεσα σε μαθητές που φοιτούν σε νόμιμα και σε παράνομα σχολεία.

Τούτων λεχθέντων, αξίζει να σημειωθεί  ότι δεν ακολουθούν όλα τα ιδιωτικά σχολεία τις ίδιες πρακτικές. Πολλά σχολεία τηρούν τη νομιμότητα και διατηρούν το προσωπικό τους, θεωρώντας ορθά ότι οι σταθερές εργασιακές σχέσεις ενισχύουν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και ενδυναμώνουν την υπάρχουσα εκπαιδευτική κοινότητα.

 

Τι ίσχυε νομοθετικά για τις απολύσεις και ποια είναι η πρόταση της ΟΙΕΛΕ

Μέχρι και τον Ιούλιο του 2020 (με εξαίρεση το μικρό – και σκοτεινό – διάστημα Υπουργίας Αρβανιτόπουλου) ο νομοθέτης προέβλεπε σοβαρό έλεγχο της διαδικασίας των απολύσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, αναγνωρίζοντας ότι η εκπαίδευση είναι δημόσιο αγαθό, ότι τα ιδιωτικά σχολεία απονέμουν ισότιμους τίτλους σπουδών κι ότι πρέπει να διαφυλαχθούν οι συνθήκες στοιχειώδους ισονομίας για όλα τα παιδιά. Επίσης, θα πρέπει να προβλέπονται σταθερές, κατά το δυνατόν, συνθήκες εργασίας, «ώστε να μπορούν απερίσπαστα να εκτελούν τα καθήκοντά τους για την αποτελεσματικότερη εκπλήρωση του σκοπού της Παιδείας, ο οποίος,  έχει αναχθεί σε συνταγματικό λόγο δημοσίου συμφέροντος» (απόφαση Ολομ. ΣτΕ 622/2010).

Πώς ο νομοθέτης προέβλεπε τον έλεγχο αυτό με στόχο τη συγκράτηση ενός ανεξέλεγκτου κύματος απολύσεων και τη διατήρηση συνθηκών διαφάνειας και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση;

  1. Με προδικαστικό έλεγχο των απολύσεων (ενδεικτικά αναφέρουμε τους Νόμους 2986/2002 και 4415/2016),
  2. Με απαγόρευση των απολύσεων κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους με την εξαίρεση σοβαρού λόγου (ενδεικτικά αναφέρουμε το Ν. 817/1978 και την Γνωμοδότηση 266/2014 του ΝΣΚ) και,
  3. Με την πρόβλεψη ενισχυμένης αποζημίωσης απόλυσης (αποζημίωση ακόμη και χωρίς τη συμπλήρωση ενός έτους, ποσό αποζημίωσης βάσει του συνόλου των ετών προϋπηρεσίας (πχ για 17 έτη προϋπηρεσίας, 17 μικτοί μισθοί αποζημίωσης).

Αυτή τη στιγμή, δυστυχώς, δεν υπάρχει απολύτως κανένας έλεγχος στη διαδικασία των καταγγελιών σύμβασης, παρά μόνο αυτή των αστικών δικαστηρίων που είναι εξαιρετικά χρονοβόρα και κοστοβόρα για τους εκπαιδευτικούς. Να τονιστεί εδώ πως στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, αλλά και στις ΗΠΑ (με βάση το Education Act του 1964) κάθε εκπαιδευτικός που απολύεται, αν θεωρεί ότι αδικήθηκε έχει τη δυνατότητα προσφυγής σε μια ανεξάρτητη αρχή που άμεσα (και συνήθως δωρεάν) εξετάζει την περίπτωσή του.

Τι προτείνει η ΟΙΕΛΕ σε κυβέρνηση και κόμματα:

  • Τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης αρχής που θα ελέγχει, με βούληση του εκπαιδευτικού, τη νομιμότητα και την καταχρηστικότητα της καταγγελίας μιας σύμβασης
  • Την απαγόρευση των απολύσεων κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους με την εξαίρεση σοβαρού λόγου (όπως ισχύει με τις ορισμένου χρόνου συμβάσεις)
  • Την καταβολή ενισχυμένης αποζημίωσης απόλυσης, όπως προβλεπόταν μέχρι και το 2017.