Στις 9 Νοεμβρίου δεν απεργούμε μόνο για τα προφανή. Για καλύτερες εργασιακές σχέσεις και για καλύτερους μισθούς, αλλά και για την παιδαγωγική μας αυτονομία και αξιοπρέπεια. Για να μπορούμε να σταθούμε στην τάξη ως λειτουργοί της εκπαίδευσης, ως σωστοί επαγγελματίες και να βαθμολογούμε με βάση την αξία των μαθητών μας κι όχι υπό την αφόρητη πίεση της διοίκησης και των γονέων.
Τα τελευταία χρόνια, ειδικά μετά την ψήφιση του Νόμου Κεραμέως για την ιδιωτική εκπαίδευση, το ιδιωτικό εκπαιδευτήριο θυμίζει πολύ περισσότερο επιχείρηση παρά σχολείο. Οι συνέπειες είναι δραματικές για την ποιότητα και για τη διαφάνεια των εκπαιδευτικών διαδικασιών. Οι εκπαιδευτικοί, που πλέον μπορούν να απολυθούν ελεύθερα ανά πάσα στιγμή κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, ακόμη και την ημέρα της παράδοσης των βαθμών ή μέσα στις ενδοσχολικές εξετάσεις, είναι ευάλωτοι σε πιέσεις και εκβιασμούς.
Είναι κοινό μυστικό στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης ότι πολλά σχολεία, ειδικά στο χώρο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίνουν γραμμή για «ευνοϊκή» βαθμολογία των παιδιών. Σε κάποια από αυτά οι πιέσεις είναι διακριτικές, σε κάποια άλλα οι βαθμοί κάτω από 17, ειδικά στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, είναι σπανιότεροι κι από την καρέτα-καρέτα… Σημαντικό ρόλο παίζει το γεγονός ότι ορισμένα σχολεία-«λαθρεπιβάτες» της εκπαίδευσης που «πουλάνε» τίτλους σπουδών σε τιμή ευκαιρίας προσελκύουν πελατεία και έτσι υποχρεώνουν άλλα σχολεία να κάνουν εκπτώσεις …νομιμότητας, ακολουθώντας την ίδια τακτική. Άλλωστε, το διακύβευμα είναι ισχυρό. Το «εικοσάρι» στο απολυτήριο της Γ’ Λυκείου δίνει αυξημένη μοριοδότηση για στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ κι έτσι πολλά παιδιά ιδιωτικών σχολείων «τρυπώνουν» στο δημόσιο. Είναι γνωστή η υπόθεση των παράνομων τίτλων σπουδών στα ιδιωτικά τεχνικά λύκεια προ 15 περίπου ετών, όταν χιλιάδες μαθητές έπαιρναν άριστα απολυτήρια χωρίς καν να παρακολουθούν και τουλάχιστον 2.000 από αυτούς έχουν διοριστεί στη δημόσια Υγεία! (Η υπόθεση αυτή έφτασε μέχρι το ευρωκοινοβούλιο που τιμώρησε παραδειγματικά την Ελλάδα το 2014). Επίσης, πολλά πανεπιστήμια του εξωτερικού έχουν ως προϋπόθεση για να κάνουν δεκτούς μαθητές την καλή βαθμολογία στο απολυτήριο Λυκείου.
Ποιοι είναι τα θύματα της υπόθεσης; Οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων που λειτουργούν με κανόνες και, φυσικά, οι μαθητές των δημόσιων σχολείων που υφίστανται τις συνέπειες της αδιαφάνειας και της ανισότητας. Η ΟΙΕΛΕ τον Ιούλιο του 2019 είχε ζητήσει από το Υπουργείο Παιδείας στατιστικά στοιχεία βαθμολογιών της Γ’ Λυκείου των ιδιωτικών σχολείων. Δεν τα πήραμε ποτέ. Δύο χρόνια μετά, σε μια από τις σημαντικότερες πρωτοβουλίες που έχει λάβει το εργατικό κίνημα της χώρας, η Πρωτοβουλία για την Παιδεία της ΟΙΕΛΕ και 45 Εργατικών Κέντρων απηύθυνε αίτημα για συνάντηση προς την Πρόεδρο της Δημοκρατίας και ζήτησε από την Υπουργό Παιδείας να διεξάγονται οι εξετάσεις των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων υπό δημόσιο έλεγχο (τουλάχιστον για όσο διάστημα διαρκεί η απορρύθμιση στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης και οι ελεύθερες απολύσεις…). Δυστυχώς, η φωνή περίπου μισού εκατομμυρίου εργαζόμενων και η έκδηλη αγωνία της κοινωνίας για συνθήκες ισονομίας και διαφάνειας στο χώρο της εκπαίδευσης δεν συγκίνησε ούτε την Πρόεδρο ούτε την κ. Κεραμέως. Μάλλον κάποια παιδιά δεν δικαιούνται να ονειρεύονται…
Ζητούμε να αρθεί η δυνατότητα των ιδιοκτητών να απολύουν ελεύθερα, ιδίως κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, χωρίς σπουδαίο λόγο και προδικαστικό έλεγχο έναν εκπαιδευτικό. Έτσι θα υπάρχει μεγαλύτερη αντίσταση στην πίεση ιδιοκτητών και γονέων για παραποίηση βαθμολογιών και ενδοσχολικών εξετάσεων. Ζητούμε, μέχρι να αποκατασταθούν συνθήκες δικαιοσύνης και ομαλότητας στην ιδιωτική εκπαίδευση, τα παιδιά των ιδιωτικών σχολείων να εξετάζονται υπό δημόσιο έλεγχο, όπως συνέβαινε πριν το 2000.
Στις 9 Νοεμβρίου απεργούμε για να μπορούμε να διδάσκουμε με αξιοπρέπεια…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.