Για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων
Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί έχουμε αποκτήσει πολλών δεκαετιών πείρα γύρω από τα αποτελέσματα της εκχώρησης από μεριά της ελληνικής Πολιτείας προς ιδιώτες του δικαιώματος να παρέχουν και αυτοί το εκπαιδευτικό αγαθό. Ο στόχος της κερδοφορίας έχει οδηγήσει πολλά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε σωρεία παρατυπιών και σοβαρότατων παρανομιών που υποβιβάζουν τις συχνές διακηρύξεις τους για «υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικές υπηρεσίες».
Κρίσιμο ζήτημα στο σημείο αυτό είναι η
εφαρμογή της συνταγματικά διατυπωμένης πρόβλεψης ελέγχου και εποπτείας των
ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων και της υπηρεσιακής κατάστασης των εκπαιδευτικών από
τις αρμόδιες κρατικές αρχές, ώστε να πιστοποιείται η ποιότητα της παροχής του
δημόσιου και κοινωνικού εκπαιδευτικού αγαθού (άρθρο 16, παρ. 8). Παρά, λοιπόν,
την ισχυρή συνταγματική ρήτρα και τους αντίστοιχους νόμους που επί δεκαετίες
εφαρμόζονται στην ιδιωτική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και πάρα
την νομολογία που έχει συσσωρευθεί, δεν λείπουν τα συχνά φαινόμενα παρανομιών
που ο σύλλογός μας και η ΟΙΕΛΕ αναδεικνύουν. Η κρατική εποπτεία μέσω των
υπηρεσιών του ΥΠΑΙΘΑ είναι συχνότατα πλημμελής, σε σημείο να εγείρονται σοβαρά
ερωτήματα για τα κίνητρα των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης που ασκούν αυτή την
εποπτεία.
Ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ, ήδη από τον
Ιούλιο 2023, έχει δηλώσει για το ενδεχόμενο λειτουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων
στην Ελλάδα : «Η δική μας εκτίμηση είναι πως, με το βαθμό εποπτείας που ισχύει
σήμερα στην τυπική ιδιωτική εκπαίδευση, υπάρχει
μεγάλος κίνδυνος να οδηγηθούμε σε ένα ατελείωτο πάρτι εμπορίας τίτλων σπουδών
για έχοντες και κατέχοντες με ανυπολόγιστες συνέπειες για την ελληνική κοινωνία. Εάν
δεν μπουν ισχυροί όροι εποπτείας του κράτους, όπως αυτοί που ισχύουν στο
γαλλικό και στο γερμανικό Σύνταγμα, τα δεινά
της ιδιωτικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα μεταφερθούν και
στην ανώτατη.»
Στην προοπτική αυτή, η ανάγκη για
την καλλιέργεια των επιστημών, για έρευνα, για μόρφωση υψηλού επιπέδου στο
μεγαλύτερο δυνατό μέρος του πληθυσμού που υπηρετείται με αξιοπιστία και
εξαιρετικά αποτελέσματα από το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο, δεν θα καλυφθεί
με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Το μόνο που θα εξυπηρετήσει μια τέτοια
δυνατότητα είναι η εφαρμογή της αγοραίας λογικής στην απόκτηση ακαδημαϊκών
τίτλων: ο έχων χρήματα έχει και το αποδεικτικό επιστημοσύνης. Και επειδή στο
επίπεδο της αγοράς το Δημόσιο και το Ιδιωτικό είναι συγκοινωνούντα δοχεία, η
συρρίκνωση και απαξίωση του δημοσίου θα στρέψει όποιον μπορεί στην αγκαλιά του
ιδιωτικού: το διαπιστώνουμε με την επιβολή της ΕΒΕ και την αύξηση της
«πελατείας» στα ιδιωτικά κολέγια, το διαπιστώνουμε στην εγκατάλειψη του ΕΣΥ και
την γιγάντωση των ιδιωτικών κλινικών, το διαπιστώνουμε στην ενέργεια με την
τεράστια αύξηση των τιμών ρεύματος και καυσίμων μετά την δωρεά σε ιδιώτες της
ΔΕΗ και των ΕΛΠΕ.
Αυτή η εξέλιξη δεν θα ωφελήσει την
ελληνική κοινωνία. Αντίθετα θα την βλάψει σε πολλά επίπεδα. Για αυτόν τον λόγο,
ως ΣΙΕΛΒΕ, συντασσόμαστε με τις αγωνίες και τα αιτήματα της πανεπιστημιακής
κοινότητας για α) σοβαρή οικονομική ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου που εδώ
και 15 χρόνια υποχρηματοδοτείται σκοπίμως, β) πρόσληψη επαρκούς αριθμού μελών
ΔΕΠ και επενδύσεις στις υποδομές, γ) ενίσχυση του αυτοδιοίκητου και
δημοκρατικού χαρακτήρα των πανεπιστημίων κλπ.
17.1.24
|
|
This entry was posted on 17.1.24
You can follow any responses to this entry through
the RSS 2.0 feed.
You can leave a response,
or trackback from your own site.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου